SPRAWDZIANY

SPRAWDZAMY SWOJE UMIEJĘTNOŚCI

WIOSNA

Zachęcam Cię do wykonania następujących zadań. Życzę wytrwałości. Powodzenia!

kwitną wiosenne kwiaty podziwiamy sasanki i żółte krokusy słońce grzeje mocniej

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

 

Wybierz dwa rzeczowniki, przepisz je i dopisz do nich zdrobnienia.

rzeczowniki
zdrobnienia

 

 

 

o znaczeniu przeciwnym, używając przeczenia „nie”.

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

mszyce * wilk * liście drzewa * biedronka * zając * pająk

 

W pobli....u mojego domu zazieleniła się łąka. Wok....ł niej rosną piękne wie....by, które wypuszczają zielonkawe listki. Teraz na łące zakwitło wiele żółty... krokusów. Lubi tu p....ylatywać bocian i pol...je na zielone ....aby. Paste.... pasie krowy, które ze smakiem zjadają zieloną tra...kę. Na polu zaczyna się zielenić p...enica.

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

 

________________________________________________________________

i jeden czasownik w formie nieosobowej:___________________________

dzik * kuropatwa * ślimak * okoń * bóbr * biedronka * rak * łoś

 

zwierzęta żyjące:
na lądzie
na lądzie i w wodzie
w wodzie
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

ssak______________, ptak_________________, owad__________________

rodzaj męski______________________________________________________

rodzaj żeński______________________________________________________

rodzaj nijaki______________________________________________________

 

LATO

Przeczytaj uważnie tekst, a następnie wykonaj związane z nim polecenia.

Tomek i Marek ze swoim tatą Jerzym płyną łódką po jeziorze. Jest to ich pierwsza przejażdżka tego roku. Zabrali ze sobą dwie wędki.

Niebo jest bezchmurne. Słonko już jasno świeci, ale nie jest za gorąco, bo to dopiero ranek. Powierzchnia jeziora jest gładka. W pobliskich szuwarach słychać ptactwo wodne, dla którego to miejsce jest schronieniem i miejscem gniazdowania. Nad brzegiem nie ma jeszcze wczasowiczów, dlatego jest cicho.

Chłopcy zarzucili wędki, zabrzęczały kołowrotki. W skupieniu i ciszy będą obserwować spławiki. Na razie spokojnie pływają one po powierzchni wody. Nagle ojciec szepce do synów: - Popatrzcie w prawo.

Obrzeżami szuwarów płynęło trzynaście ptaków. Nie były to jednak kaczki, które najczęściej można tu spotkać. Miały czarno-brązowe upierzenie z białą linią na bokach i białymi piórami od spodu krótkiego, sterczącego ogonka oraz czerwone dzioby.

- To kokoszki wodne, zwane także kurkami – szepnął tata. – Rzadko można je zobaczyć, zwykle kryją się w gęstwinie, gdyż są bardzo płochliwe.

Po chwili pierwsza kurka wpłynęła w zarośla , a za nią reszta. Usłyszeli tylko ich charakterystyczne gdakanie.

- Ostatni raz widziałem je tu pięć lat temu. Cieszę się, że wróciły i mogliście je zobaczyć – powiedział cicho ojciec.

Tak ich ten widok zafascynował, że zapomnieli o zarzuconych wędkach. Przypomniało im o nich dopiero chlupnięcie spławika. Marek szybko szarpnął wędkę i zaczął zwijać żyłkę. Początkowo było to bardzo trudne, ale po chwili żyłka łatwo się zwijała. Oznaczało to, że ryba się zerwała.

Nie złowili tego dnie nawet jednej ryby. Nie czuli się jednak zawiedzeni. Byli bardzo zadowoleni, gdyż udało im się zobaczyć coś, co być może nieprędko zobaczą – stadko kurek wodnych. Długo będą pamiętać tę przygodę.

- łabędzie

- czaple

- kurki wodne

- 7 sztuk

- 13 sztuk

- 12 sztuk

- Obserwowali innych wędkarzy.

- Opalali się.

Zafascynował ich widok kurek.

Gdzie ptactwo wodne znajduje schronienie i miejsce gniazdowanie?

Dlaczego wędkarze długo będą pamiętać opisaną przygodę?

wodnych.

wyprawy.

 

Tekst o przygodzie Tomka, Marka i ich taty jest: dialogiem, opowiadaniem, opisem, listem.

rodzaju żeńskiego - ___________________________________________

rodzaju męskiego - ___________________________________________

rodzaju nijakiego - ____________________________________________

___________________________________________________________

___________________________________________________________

z rz wymiennym: _______________________________________________

z rz niewymiennym: _____________________________________________

z ó wymiennym: ________________________________________________

z ó niewymiennym: _____________________________________________

zdaniu:

- w czasie teraźniejszym – kolorem niebieskim

- w czasie przeszłym – kolorem czerwonym

- w czasie przyszłym – kolorem zielonym

się stwo sze wa pań na Na zy

________________________________________________________________

Je li go sto jest cą

_____________________________________________

jest barwy Godłem narodowe państwa a naszego to

_____________________________________________

w województwie Miejscowość, mieszkam, w której leży

_____________________________________________

Polska, żyrafa, kangur, ryż, koala, kowboj, Chiny, lew, Nowy Jork, euro

Europa

 

Azja

 

Afryka

 

Ameryka

 

Australia

 

 

TEST NUMER 3

  1.     Uważnie przeczytaj tekst.

„Wakacyjne plany”

     Już wkrótce wakacje. Każdy marzy o spędzeniu ich w najprzyjemniejszy sposób. Jakub wraz z rodzicami snuje wakacyjne plany. Ich wymarzone wakacje, to czas spędzony na podróżach po Polsce. Przeglądają różne atlasy i przewodniki. Mile wspominają ubiegłoroczny pobyt nad Morzem Bałtyckim. Najbardziej w pamięci utkwił im Gdańsk i długi spacer po starym mieście. Jest tam wiele interesujących zabytków.

     W tym roku pojadą do Białowieży, Zakopanego, Krakowa i Warszawy. Będzie to niezwykła podróż, gdyż na jej podstawie powstanie reportaż. Wspólnie planują jak pożytecznie wykorzystać każdą chwilę. Ustalili trasy wycieczek po miastach. Warszawa i Kraków to wyjątkowo ciekawe miejsca i mają bogatą przeszłość historyczną. Będąc w Białowieży wybiorą się oczywiście do Puszczy Białowieskiej, gdzie można zobaczyć wspaniałe okazy rzadkich roślin, spotkać żubry, rysie i łosie.

         Na koniec swojej podróży spędzą kilka dni w Zakopanem. Chodząc po górskich szlakach będą podziwiać piękno polskich Tatr.

         Jakub bardzo przeżywa, to co go czeka i opowiada o tym swoim kolegom. Wspólnie z nimi wyobraża sobie miejsca, które niedługo zobaczy z bliska. Obiecuje, że wyśle im mnóstwo pocztówek.

 

W zadaniach nr 2,3,4, wybierz i podkreśl tylko jedną odpowiedź spośród podanych.

 

2.     Gdzie spędził Jakub z rodzicami swoje wakacje rok temu?

a)     nad Morzem Śródziemnym

b)    na Pojezierzu Mazurskim

c)     nad Morzem Bałtyckim

d)    nad Morzem Północnym

 

3.     Jakie książki przeglądał Jakub z rodzicami planując wakacje?

a)     encyklopedie i słowniki

b)    albumy i książki podróżnicze

c)     podręczniki i książki kucharskie

d)    atlasy i przewodniki

4.     Dlaczego miała to być niezwykła podróż?

a)     gdyż na jej podstawie powstanie film

b)    gdyż na jej podstawie powstanie reportaż

c)     gdyż na jej podstawie powstanie książka

d)    gdyż na jej podstawie powstanie album

 

5.     Do jakich miejsc pojedzie Jakub z rodzicami?

 

Poznań                     Kraków                         Toruń

Gdańsk                     Legionowo                    Warszawa

Zakopane                 Wrocław                        Białowieża

 

6.     Uważnie przeczytaj zdania i obok każdego napisz TAK lub NIE.

 

a)     Najbardziej w pamięci utkwiła im Gdynia.

b)    Jakub sam planuje jak wykorzystać każdą chwilę

c)     Warszawa i Kraków to wyjątkowo ciekawe miejsca.

d)    W Puszczy Białowieskiej można spotkać żubry.

e)     Podróż zakończą w Zakopanem.

f)      Jakub obiecał kolegom, że wyśle dużo listów.

 

7.     W tekście „Wakacyjne plany” odszukaj 2 przykłady poznanych części mowy i zapisz w tabeli.

 

RZECZOWNIKI

 

CZASOWNIKI

PRZYMIOTNIKI

PRZYSŁÓWKI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.     Uzupełnij brakujące w tekście litery.

 

Jakub po raz pierwszy uj…y wysokie g…ry. Na pewno zauwa…y, że na szczyta… nawet latem le…y śnie… . Pomiędzy wzg…rzami w dolinach, płyn… kręte …eki i str…mienie. Tam mo…na si… ochłodzi… w …palny dzie…. Zobaczy rów…eż barwne …aftowane stroje g…rali. Gdy nadejdzie wiecz…r, usi…dzie p…y ognisk… i b…dzie słu…ał zabawnych …istoryjek, kt…re z …umorem opowiada pan …enryk.

 

9.     Określ osobę, liczbę i czas podanych czasowników:

wyjeżdżam.....................................................................................................

zwiedzą..........................................................................................................

 

10.  Podane czasowniki napisz w liczbie mnogiej:

krzyknęła - .............................

zaczął - ..................................

 

11. Do podanych przymiotników dopisz formę stopnia równego, wyższego i najwyższego:

 

     lekki                     ................................                    ...................................

     ...............................          brzydsza                       ...................................

...............................         ................................                  najważniejsze

 

12. Od podanych wyrazów utwórz wyrazy o znaczeniu przeciwnym, dodając cząstkę nie:

 

pójdę –

dobry –

chętnie –

zjadł –

 

13. Połącz strzałkami nazwisko autora z odpowiednim tytułem książki:

 

Pisarski                                                  „Dzieci z Bullerbyn”

Centkiewicz                                             „Oto jest Kasia”

Jaworczanowa                               „O psie, który jeździł koleją”

Lindgren                                   „Anaruk, chłopiec z Grenlandii”

 

14. Z Polską graniczy 7 państw. Wymień 4 z nich.

......................................................

.....................................................

......................................................

.....................................................

 

15. W czasie podróży po Polsce Jakub może zobaczyć:

Wawel, żubry, Pałac Kultury i Nauki, puszczę, góry, Kościół Mariacki, hale, Kolumnę Zygmunta,

 

Białowieża

Zakopane

Kraków

Warszawa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16. W szkole, do której chodzi Jakub, jest 658 uczniów. Dziewczynek jest 343. Ilu jest chłopców?

  .......................................................................................................................

......................................................................................................................

Odp. ...................................................................................................................

 

17. Bilet na pociąg z Krakowa do Zakopanego dla dorosłej osoby kosztuje 36zł, a dla dziecka połowę tej kwoty. Jaki będzie koszt przejazdu rodziców i Jakuba?

 

..............................................................................................

..............................................................................................

..............................................................................................

Odp. .......................................................................................................

 

18. Dopisz właściwe podpisy do rysunków:

 

linie prostopadłe, linie równoległe, kwadrat, prostokąt, koło, trójkąt

           

   ...........................            ......................................

        

   ...........................            ......................................

         

    ...........................         ......................................